Fakturafrågor

Här har vi samlat svaren på vanliga frågor för dig som får fakturor från Vilhelmina kommun. Hittar du inte svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta oss!

Hur kan jag betala mina fakturor via Autogiro?
Autogiro är ett enkelt sätt att betala räkningar på och passar bra för återkommande räkningar som till exempel renhållning, barnomsorg- och äldreomsorgsavgifter. Med autogiro dras betalningen automatiskt på rätt dag.

Du tecknar Autogiro genom att fylla i denna blankett, skriva ut den och skicka in till oss.

Blankett för autogiroanmälan för VA, renhållning och internet

Blankett - autogiroanmälan för övrigt

Hur skaffar jag e-faktura?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Du anmäler dig själv via din Internetbank att du vill ha e-fakturor från Vilhelmina kommun. Du kan också avanmäla dig från e-fakturor i din Internetbank.


Du anmäler att du vill ha e-faktura från Vilhelmina kommun i din internetbank. Vid anmälan anger du ditt kundnummer som står på fakturan. Informationen återfinns längst upp till höger på pappersfakturan. Det är bra om du har den senaste pappersfakturan framför dig så att alla uppgifter blir rätt ifyllda. Se exempel på hur det kan se ut på din faktura ovan.

Om du får fakturor från flera förvaltningar, till exempel renhållning och barnomsorg, behöver du göra en anmälan per kundnummer.

Kan jag ändra hur ofta jag vill ha mina fakturor?
För fakturor som rör vatten, avlopp, internet och renhållning kan man även välja hur ofta man vill ha fakturan; kvartal eller helår. För att göra det valet, kontakta Maria Danielsson på ekonomienheten, maria.danielsson@vilhelmina.se eller ring 0940-140 50.

Jag har inte fått min faktura, vad ska jag göra? 
Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid. Om du inte fått någon faktura bör du kontakta oss för att se vad som kan ha hänt.

Vad händer med mina fakturor om jag flyttar?
Vilhelmina kommun får inte automatisk information om att du bytt folkbokföringsadress. Du måste själv meddela oss din nya adress när du flyttar. 
 
Vad händer om jag inte kan betala min faktura?
Kommunen har tecknat avtal om Inkassotjänster med Sergel Kredittjänster AB. Det innebär att alla obetalda fakturor övertas av Intrum Sergel Kredittjänster AB.
Kommunen skickar ut en påminnelse om fakturan inte är betald inom ca 5- 7 dagar efter förfallodagen.

Betalas inte påminnelsen inom 10 dagar överlämnas fakturan för fortsatt handläggning och inkasso till Sergel Kredittjänster AB. Räntekostnad debiteras från förfallodagen enligt räntelagen.

Kostnaden för inkassokrav uttas med 180 kronor enligt gällande lag om ersättning för inkassokostnader m.m.

Uppdaterad den 9 juli 2019

Kontakta ekonomienheten

Ekonomichef:
Niklas Vilhelmsson
niklas.vilhelmsson@vilhelmina.se
0940-140 53

Kontaktperson leverantörsfakturor:
Andrea Larsson
andrea.larsson@vilhelmina.se
0940-140 51