Lämna anbud
Upphandling börjar med att kommunens verksamheter har ett behov av en vara eller tjänst. Vill du som företagare lämna anbud kan du läsa mer om hur du går tillväga här.
Upphandling börjar med att kommunens verksamheter har ett behov av en vara eller tjänst. Vill du som företagare lämna anbud kan du läsa mer om hur du går tillväga här.
Du hittar aktuella och planerade anbud via länken nedan.
Om du som företagare ska lämna anbud är det viktigt att börja i tid. Läs först igenom alla dokument och gå igenom hela underlaget. Ställ frågor och be om förtydliganden så tidigt som möjligt genom funktionen "Frågor och svar" i annonseringsverktyget.
Gå igenom materialet och försäkra dig om att alla frågor är besvarade och följer de administrativa uppgifterna. Viktigt är att endast svara på det som efterfrågas i underlaget. Strukturen ska följa upphandlingsdokumentet.
Om upphandlingen är för stor för ditt företag finns det möjlighet att samarbeta med andra företag.
ESPD (det europeiska enhetliga upphandlingsdokumentet) är oftast inte obligatoriskt att använda men är lagstadgat för upphandlande myndigheter att erbjuda i upphandlingar som är direktivstyrda.
Se till att kontaktuppgifterna i annonsdatabasen är uppdaterade och åtkomliga. All kommunikation sker via den e-postadress som är registrerad i databasen.
Lämna anbudet i tid men läs igenom en sista gång för att vara säker på att det inte saknas något. Inlämnade anbud kan redigeras fram till sista anbudsdag.
Du kan också ta hjälp av Upphandlingsmyndighetens steg för steg-guide till hur du lämnar anbud.