Beredskap: Det ska fungera!

Gösta jobbar som servicetekniker på Vilnet, som är kommunens stadsnätsverksamhet. De har hand om vårt bredbandsnät, men också it-säkerheten internt i kommunen. Hör hur han svarar på frågan: Vad har ni för beredskap?

Jour för bredbandsnätet

”Idag är vi mer eller mindre beroende av att hitta information på nätet. När något händer, så kommer invånarna att vilja ha information snabbt. Det är alltså av stor betydelse att vårt bredbandsnät fungerar.

På Vilnet har vi jour alla veckans dagar och medborgare kan nå oss mellan klockan 8–20. Vi är flera på enheten som hjälps åt om det skulle inträffa något; även i fjällvärlden har vi personer som kan rycka ut. Bredbandsnätet ska fungera, och det är extra viktigt vid händelse av att något oväntat händer.

Sköter kommunens egna system

Vår enhet ansvarar också för kommunens alla digitala stödsystem, som för vården, räddningstjänsten samt våra bolag som flygplatsen och Vifab. Kommunen utsätts konstant för hackerattacker. Vi övervakar alla intrångsförsök, för vi är noga med att inte släppa in obehöriga i kommunens system.

Jag kan inte berätta detaljerna om vår verksamhet. Men vi arbetar med att sätta upp scenarier för vad som skulle kunna hända och skapar rutiner för att hantera olika situationer. Det är viktigt att dra lärdomar från andra kommuner som varit utsatta, och det är en av anledningarna till att vi har dubbla säkerhetskopior på allt. Och dubbla servrar.

Styrka: Få på enheten, många i kommunen

Vi är en liten enhet och det är faktiskt också vår styrka. Vi är flexibla och snabba på lösa problem. Men egentligen är vi inte så få, för i en liten kommun känner vi varandra och vi har många ögon på byn. Jag vet vem jag ska ringa om jag ser något som inte är som det ska, och likadant vet jag att om någon annan kollega i kommunen ser något som handlar om stadsnätet så kommer de ringa oss. Vi känner oss på så vis som en stor enhet som arbetar för kommunens beredskap.”

Uppdaterad den 27 september 2023