Aktuellt

Nya riktlinjer för flytande avfall och animaliska biprodukter (ABP)
Avfallsamverkan Norr, där Vilhelmina kommun ingår, arbetar just nu med att ta fram nya rutiner för hanteringen av flytande avfall, fett och animaliska biprodukter (ABP) från verksamheter. Detta sker mot bakgrund av en kommande lagändring som kan träda i kraft den 1 januari 2026.
Vad innebär det här?
Naturvårdsverket har under våren 2025 skickat ut ett förslag till lagändring som berör hanteringen av kommunalt avfall. Två viktiga förändringar som föreslås:
-
Ansvaret för matfett och annat kommunalt avfall från detaljhandeln kan komma att flyttas till verksamheterna själva.
-
Verksamheter kan få möjlighet att ansöka om dispens hos Länsstyrelsen för att hantera sitt avfall själva.
Vilhelmina kommuns hållning
Vilhelmina kommun anser att kommunen bör behålla det samlade ansvaret för avfallet, även från livsmedelsverksamheter. Det är viktigt för att säkerställa att alla oavsett geografiskt läge får tillgång till hämtning till ett rimligt pris. Kommunen är också kritisk till att öppna upp för dispensmöjligheter, då det riskerar att skapa ojämlika villkor mellan stad och landsbygd.
Vad behöver du som verksamhetsutövare göra?
Redan nu är det bra att förbereda sig:
-
Flytande avfall får aldrig hällas ut i avloppet. Kommunen arbetar med att införa separat insamling.
-
Flytande fett från exempelvis fritöser ska hämtas av godkänd entreprenör. Kontrollera vilka som är auktoriserade i din kommun.
-
Animaliska biprodukter (ABP) får inte blandas med övrigt matavfall. Upphandling pågår för att erbjuda säker hantering senast 1 januari 2026.
Verksamheter bör redan nu se över sina utrymmen för mellanlagring, beräkna avfallsvolymer och anpassa rutiner. Observera att ändringar i lokaler kan kräva bygglov.
Har du frågor?
Kontakta avfallsansvarig i Vilhelmina kommun:
Anna Brunned
anna.brunned@vilhelmina.se
0940-140 80