Aktuellt
Beredskap: Laga mat efter läge
Moa-Lill är arbetsledare i skolrestaurangen på Hembergsskolan och jobbar med kommunens kostverksamhet. Det är hon och hennes kollegor och medarbetare som ser till att det serveras frukost, lunch, middag och målen däremellan inom förskola, skola, fritids, äldreomsorg och hemtjänst – i hela kommunen. Hur svarar hon på frågan: Vad har ni för beredskap?
Stor flexibilitet och förmåga att lösa problem
”Vi är vana vid att ändra i matsedeln för att varor som vi beställt tagit slut, leverantören har bekymmer eller helt enkelt den mänskliga faktorn. Flexibiliteten som vi har övat upp i vår vardag gör att vi kan tackla både små och stora kriser. Vi är förberedda och har rutiner för olika situationer som kan inträffa.
Jag har varit med om att vi varit utan varmvatten i två veckor. Det var bökigt, men vi hittade lösningar som gjorde att vi kunde ha verksamheten som vanligt. Vi har varit utan ventilation, vilket ställer till bekymmer i ett kök, och då flyttade vi tillfälligt matlagningen till köket i Åsbacka och anpassade maten efter det. Jag har även varit med om strömavbrott, men det skedde tack och lov precis efter att vi var klara med lunchen. Alla de här händelserna har stärkt oss som jobbar i köken och vi vet att vi kan hantera det som plötsligt kan inträffa.
Mat i förråden för en vecka
Vi har en lista med matvaror som vi alltid ska ha hemma och vi har reserver så att vi klarar matförsörjningen med det vi har i förråden i en vecka. Det kan innebära att vi lagar mer grytor och soppor, för att få allt att räcka en längre tid. Men alla ska få mat. I en längre kris är vi dock beroende av matleveranser.
Ställer upp för varandra
Om vi skulle ha en stor frånvaro av personal, så kan vi anpassa det vi lagar efter det. På Hembergsskolan kan det innebära att vi bara serverar en huvudrätt och specialkost. Om vi till exempel inte kan se alla beställningar i datorn på grund av tekniska problem, så vet vi faktiskt på ett ungefär vad vi ska laga, hur mycket vi ska laga och vilka som har specialkost.
Vi jobbar tillsammans som en verksamhet och vår styrka är verkligen vår personal. De är snabba på att laga efter läget, både i vardagen och i kris, där vi nyligen klarat av en pandemi. De flesta av oss är också vana att arbeta i alla köken, så vi kan ställa upp för varandra om det behövs.”