Volgsjö skola prisas för digitaliseringsstrategi

För fem år sedan startade IKT-pedagogen Lillan Lakkafjell projektet Digitaliseringståget på Volgsjö skola. Nu belönas det digitala lärosättet med ett stipendium på upp till 50 000 kronor från Stiftelsen Företagsam skola.

Stiftelsen Företagsam skola tar varje år emot ansökningar för stipendium från skolor och klasser som bedriver utvecklings-och förändringsarbete. Ett stipendie delas ut i varje län av Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. I Västerbotten blev det Volgsjö skola som utsågs till stipendiater för deras koncept kring digitalt lärande under namnet Digitaliseringståget.

- Det känns häftigt att när det bara är ett stipendium som delas ut per län var det vår skola och det här initiativet som vann, berättar Lillan Lakkafjell, som är IKT-pedagog på Volgsjö skola.

Digitaliseringståget, som startade för fem år sedan, är en produkt av att digitala element allt mer började introduceras i kursplanerna. Där såg Lillan Lakkafjell potential.
- Att bo i inlandet har många möjligheter men även begränsningar, därför känns det viktigt att ligga i framkant när det gäller digital kompetens. Vi har inte samma möjligheter till studiebesök och liknande som i städerna, och därför behövde vi ta fram ett annat sätt för lärande. Vi behövde en strategi.

Resultatet blev Digitaliseringståget, som är en levande strategi och förändras parallellt med att utvecklingen går framåt och kursplanerna revideras.
- Eleverna är så duktiga och tycker det är roligt. De sprutar idéer som de dessutom själva får utveckla. De spelar in filmer, gör bildspel och programmerar robotar, berättar Lillan Lakkafjell.

Tågets tre stora områden är programmering, digitalt berättande samt CAD, ett designprogram för 3D-modeller. Tåget innehåller en vagn för varje årskurs samt en vagn för personalen som handlar om handledning och kompetensutveckling. De digitala elementen är integrerade i de ordinarie lektionerna, där eleverna kan få i uppdrag att presentera en biologiuppgift i en digital presentation, eller hålla en redovisning i historia i ett podd-format. 

- Vi har rolig utrustning som eleverna tycker är spännande att få arbeta med. Vi har ett tiotal robotar som man kan programmera, en 3D-printer och en Green screen, säger Lillan Lakkafjell.

Skolan har fått låna och därefter behålla ett antal robotar från Inlandets Teknikparken, något de är väldigt tacksamma för.
- Med stipendiepengarna kommer vi kunna utöka och utveckla vår utrustning. Det blir enklare robotar till lågstadiet och ett bredare färgval till 3D-printern. Men utöver det kommer vi behöva grunna lite mer på vad vi ska fokusera på.

Uppdaterad den 13 juni 2022