Barn- och vårdnadshavarinflytande

Var med och påverka! Vi vill att både du och ditt barn ska ha möjlighet att påverka både arbetssätt och innehåll i våra verksamheter och att ni ska få återkoppling kring hur barnet utvecklas.

Samråd med vårdnadshavare

Vilhelmina kommun använder Quiculum som forum för samråd med dig som vårdnadshavare. Där behandlas sådana frågor som är viktiga och betydelsefulla för barnen.

Vid utvecklingssamtal, föräldramöten, vårdnadshavarenkät (som skickas ut i november) samt direktkontakt med pedagoger och rektor kan du som vårdnadshavare komma med synpunkter innan beslut fattas. Skollagen (2022:940) kap 4. 4§ och 13§.

Samtal med barnen

Genom att intervjua och samtala med ditt barn får pedagogerna information om vad barnen tycker om verksamheten och om de har särskilda önskemål om vad den ska innehålla. Varje barn får efter egen förmåga träna på att uttrycka sina tankar och åsikter.

Utvecklingssamtal

En gång per år erbjuds vårdnadshavare och barn utvecklingssamtal där ni tillsammans med pedagogerna pratar om barnets utveckling och lärande. 

Förskolans demokratiuppdrag 

I Skollagen står att utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna som det svenska samhället vilar på. 

Förskolans demokratiuppdrag kan beskrivas utifrån tre olika perspektiv:

Lära om demokrati - handlar om förståelse för den demokratiska processen och att förmedla kunskaper om demokrati.

Lära genom demokrati - handlar om att verka för barns inflytande och delaktighet. Undervisning genom demokrati sker också genom att pedagogerna med sitt förhållningssätt bidrar till att barnen får en ökad förståelse och respekt för demokrati och de mänskliga rättigheterna.

Lära för demokrati - handlar om inflytande i den demokratiska processen och att utveckla demokratisk kompetens genom att argumentera, lyssna och visa förståelse för andra sätt att tänka. 

Synpunkter och klagomål

En positiv utveckling för våra barn och elever förutsätter goda möjligheter att föra fram beröm, förslag, klagomål eller övriga synpunkter. Vårt mål är att du skall känna att all personal snabbt och konstruktivt tar hand om dina åsikter och därför är det viktigt att du vet vart du ska vända dig.

  1. Om du är missnöjd och vill klaga på något ska det i första hand hanteras av personal eller lärare på den enhet som berörs av klagomålet. Du hittar kontaktinformation till våra olika skolenheter här. Du kan även lämna klagomål anonymt.
  2. Om inte klagomålet kan redas ut enligt punkt 1 eller om Du inte blir nöjd med hur klagomålet har hanterats kan Du vända dig till rektor eller förskolechef. Rektor/förskolechef är alltid ansvarig för vad som händer på sin enhet och gör en genomgång av ärendet för att bedöma vilka åtgärder som behöver vidtas. Kontaktuppgifter till rektorer och förskolechefer hittar du här.
  3. Om klagomålet inte reds ut av rektor eller förskolechef, eller om du inte är nöjd med hur klagomålet hanterats kan du vända till förvaltningschefen för en ny bedömning. Du når förvaltningschef Christer Staaf på telefon 0940-142 76 eller via mail christer.staaf@vilhelmina.se
  4. Är du missnöjd över hur kommunen hanterar skolfrågor, från förskola och uppåt, enligt Skollagen eller de olika skolförordningarna finns det olika instanser att vända sig till. Skolinspektionen, Skolväsendets överklagandenämnd eller Förvaltningsrätten prövar olika typer av beslut. Gemensamt för den här typen av överklaganden är att de måste komma in senast tre veckor efter att det aktuella beslutet har fattats. Vill du överklaga något beslut kan du vända dig till förvaltningen för att få vägledning och hjälp. För kontaktuppgifter, se punkt 3.
Uppdaterad den 20 december 2022