Matförgiftning och klagomål

Matförgiftningar beror på att man ätit eller druckit något som innehåller bakterier, parasiter, virus eller gifter. Vanliga symtom är diarréer, kräkningar, illamående, magsmärtor eller feber. Här följer en text om hur du som kund lämnar klagomål samt hur du som företagare bemöter dem.

Matförgiftningar och klagomål

Du kan bli matförgiftad både av mat på en restaurang och hemma i köket, men även av att hantera djur och dricka dåligt vatten.

Misstänker du att du har blivit förgiftad av mat du köpt, på restaurang eller vid någon tillställning? Kontakta miljökontoret omgående. En snabb anmälan kan hindra att andra blir sjuka.

  • Tänk igenom och förbered dig så att du kan svara på följande frågor i din anmälan:
  • Var köpte du maten eller var åt du den?
  • Vad bestod måltiden av (inklusive dryck)?
  • När åt du maten (datum och klockslag)?
  • Deltog fler i måltiden? Hur många?
  • Åt alla samma mat?
  • Hur många blev sjuka?
  • När blev du sjuk, vilka symptom hade du och hur länge varade symptomen?
  • Vad åt du mer under det dygn och dygnet innan du blev sjuk?
  • Har du någon allergi eller överkänslighet?
  • Äter du någon särskild kost, till exempel vegetariskt eller vegankost?
  • Har du haft kontakt med djur?

Om du vill anmäla att du blivit matförgiftad eller framföra klagomål

När du anmäler en misstänkt matförgiftning behöver vi ställa en hel del frågor. Därför ser vi att du helst ringer miljökontoret via växel 0940 – 140 00. Utanför kontorstid går det bra att maila mbn@vilhelmina.se.

För att förbättra utredningen ber vi dig svara på frågorna i följande blankett.

pdf Frågeformulär vid misstänkt matförgiftning och/eller vattenburen smitta

Bifoga svaren i ett eventuellt mail. För att kunna utreda orsaker till en matförgiftning kan provtagning vara nödvändig.

Miljökontoret tar inte ställning i frågor som rör ersättning för sjukdom.

Utredning

Din anmälan utreds och det blir då möjligt att ta reda på orsaker till utbrottet och stoppa spridningen av smittan.

Du som gör anmälan kommer att kunna få information om hur ärendet hanteras av miljökontoret. Detta oavsett om ärendet drivs vidare eller inte. Om vi bedömer det som troligt att en livsmedelsanläggning i Vilhelmina är orsak till sjukdomen kommer en utredning att påbörjas. Eventuellt görs utredningen i samarbete med smittskyddsenheten vid Västerbottens läns landsting.

När det gäller klagomål ser vi helst att klagomålet mailas in till mbn@vilhelmina.se

Om du vill vara anonym får du ringa in via växeln på 0940 – 140 00.

Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik eller restaurang så gör vi en utredning. Det är också bra om du vänder dig direkt till företaget. Om du har köpt en vara som är dålig, kontakta i första hand butiken eller tillverkaren. Om du vill lämna ett klagomål på en vara är det bra att vara så specifik som möjligt, till exempel varför du inte är nöjd, namnet på varan, tillverkare, datum och eventuellt löpnummer/batchnummer.

För restauranger som anmäls

Om du som verksamhetsutövare får in en anmälan om misstänkt matförgiftning ta omgående kontakt med miljökontoret via växeln på 0940 – 140 00. Utanför kontorstid går det bra att maila mbn@vilhelmina.se.

Se vår pdf lathund för hur vi rekommenderar er att hantera anmälda matförgiftningar.

Mer information om orsaker till matförgiftningar finns på Folkhälsomyndighetens hemsida.

 Miljökontoret gör som regel en inspektion på plats i samband med klagomål.

Vi gör då en bedömning av hygien och rutiner (som vanligt vid kontroll) för att bedöma fallet. Om det rör sig om ett större utbrott kan miljökontoret komma med ytterligare åtgärder.

Uppdaterad den 27 juni 2024

Kontakta livsmedel och hälsa

Inspektör, livsmedel och hälsa:
mbn(at)vilhelmina.se
0940-140 72

Kansli miljö-och bygg
0940-140 84
0940-140 73

Miljö-och byggnadschef:
Helene Myhrberg
0940- 140 71
helene.myhrberg(at)vilhelmina.se