Problem med dricksvattnet

Om du upplever problem med ditt dricksvatten ska du ta kontakt med den som är ansvarig.

Kommunalt vattenverk

Om du får ditt vatten från ett av våra kommunala vattenverk och upplever problem med dricksvattnet så ska du vända dig till Tekniska avdelningen via växeln 0940 – 140 00.

Enskilt vattenverk

Om du får ditt dricksvatten från ett vattenverk som inte är kommunalt så ska du vända dig direkt till den som ansvarar för det vattenverket. Om du inte får någon hjälp från den ansvarige, eller om det gäller en allvarlig händelse, kan du kontakta oss för en eventuell utredning av problemet.

Enskild brunn

Om du får ditt dricksvatten från egen brunn och misstänker att vattnet är förorenat bör du ta vattenprover omedelbart och koka dricksvattnet i väntan på provresultaten. Det är ditt ansvar som fastighetsägare att bekosta provtagningen, men om vattnet skulle visa sig vara otjänligt kan du vända dig till miljökontoret för att få hjälp att utreda orsaken till föroreningen.

Uppdaterad den 29 november 2022

Kontakta livsmedel och hälsa

Inspektör, livsmedel och hälsa:
mbn(at)vilhelmina.se
0940-140 72

Kansli miljö-och bygg
0940-140 84
0940-140 73

Miljö-och byggnadschef:
Helene Myhrberg
0940- 140 71
helene.myhrberg(at)vilhelmina.se

Gör din felanmälan här

Felanmälan för gator, vägar, vatten och avlopp kan göras via vår e-tjänst. Du kan även ringa.

E-tjänst för felanmälan

Samhällsjour
För felanmälan av kommunala vatten och avloppsanläggningar

0940-140 00 (växel) på vardagar klockan 8-16
0940-383 10 under kvällar och helger

Fastighetsjour
För felanmälan vid Vilhelmina bostäder och kommunens fastigheter

0940-140 00 (växel) på vardagar klockan 8-16.
0940-101 12 under kvällar och helger

Läs mera på Felanmälan