Besöksnäringens betydelse för Vilhelmina Kommun
Vad gör en turistbyrå egentligen? Utvecklingschef Ulrica Olsson svarar på frågor om besöksnäringen i Vilhelmina kommun och hur framtidens turistbemötande kan komma att se ut.
Hur har besöksnäringen sett ut i Vilhelmina kommun i år? Hur har utvecklingen sett ut de senaste åren?
I år har det verkligen varit stora svängningar inom besöksnäringen när det stängdes ned till påsk, osäkert inför sommaren och sedan slog svemester-boomen till och höll i sig en bit in på hösten till att nu vara mycket påverkade av rådande pandemi och påföljande restriktioner. Som nu ger en mycket svag avslutning på året. Vi får dock hoppas att det snart vänder och att vi får börja resa igen. Utvecklingen innan pandemin var mycket positiv och vi kunde se en ökning inom näringen från år till år. Och framförallt ett ökat intresse att uppleva det vi har att erbjuda, skidor, vandring, fiske och andra naturupplevelser som vår vackra natur erbjuder.
Vilka typer av besökare brukar vi se i Vilhelmina?
Tidigare år har vi haft en stor andel utländska besökare från Europa och övriga världen, men i år var det en majoritet av svenska resenärer. I år även en stor ökning av husbilar och husvagnar då de flesta vill ha sitt eget boende och då Inlandsbanan inte varit i trafik i sommar och få vill åka kollektivt är det framförallt bilburna besökare vi haft.
Vad förväntar sig besökarna för service?
Våra gäster förväntar sig full service, ett gott värdskap och att vi ska veta eller ta reda på allt ifrån veterinär, bilverkstad eller föreslå en fantastisk badplats i vår kommun. Några av de vanligaste frågorna är; vad kan man göra i Vilhelmina kommun/tätort eller fjälldalar? Här gäller det att vara påläst på samhällets alla servicefunktioner, allt ifrån sopor, gråvattentömning, shopping, restauranger och naturligtvis vår samiska historia.
Hur arbetar turistbyrån under årets olika säsonger?
Sommaren är det högtryck på att möta besökarna och då har vi även extra sommaranställda för att möta upp den stora kundtillströmningen. Då turistbyrån även ansvarar för det året-runt öppna Vandrarhemmet Kyrkstan med nästan hundra bäddar, som tidigare år haft en mycket hög beläggning under sommarmånaderna, kräver bokningar, marknadsföring skötsel och städ av anläggningen en hel del tid. Under övriga månader på året är det en löpande ström av kunder som ska fiska, vandra, åka skidor, ha boende, hitta matställen, boka lokaler och andra utflyktsmål att besöka, som vill ha information och service kring det. Personalen på Turistbyrån jobbar en hel del back-office med framställning och uppdatering av marknadsföringsmaterial, insamlande av statistik, deltar i träffar för aktuella frågor kring besöksnäringen och fungerar som samordnare och för dialog med företag i branschen. Det gör även en hel del utåtriktade aktiviteter som stödfunktion vid arrangemang som Vilhelmina Varvet, WWW och Nybyggarveckan. Vidare så jobbar de mycket med digital marknadsföring genom hemsidor och sociala medier. Turistbyrån jobbar med flera hemsidor som Vildmarksvägen, fiskesidan som heter sodralappland.nu och av den stora databasen som finns på Hembygdsmuseets hemsida, samt den nya sidan visitvilhelmina.se
Vad är visitvilhelmina.se? Vilken typ av information kommer finnas där?
Hemsidan visitvilhelmina.se ersätter den som tidigare hette southlapland.com och där kommer både besökare och medborgare att hitta information och tips om hur du reser hit, utflyktsmål, var du hittar mat och boende för en vistelse här och vart du kan handla. Tips på vandring och skoterleder, vart du hittar naturreservat och bra fiskeställen, och vilka arrangemang som ordnas i kommunen. Webbsidan kommer att profileras med det nya platsvarumärket ”Vilhelmina - med själ och hjärta” och fungera som hela Vilhelminas skyltfönster och vara en samlad plats för hela kommunen och allt det värdefulla vi har. Företag, förening, besöksmål och anläggningar som finns och fjälldalarnas egna informationskanaler som Visit Klimpfjäll och Destination Kittelfjäll har.
Hur ser framtidens besöksnäring ut?
Många besökare har under senare efterfrågat ett mer hållbart sätt att resa till vår kommun och vi hade gärna sett en utveckling av Inlandsbanan och en elektrifiering av den, även bättre möjligheter att resa hit med buss och flyg för mer långväga besökare. Nu har ju tyvärr pågående pandemi ställt det på sin ända och nu rekommenderas vi ju inte att åka kollektivt utan tvärtom. Det positiva med pandemin är ju dock den otroliga renässans som friluftslivsaktiviteter fått och här har vi gott om utrymme och det såg vi stora effekter av i somras med besöksrekord på Vildmarksvägen och hur många företagare haft en bättre sommar än året innan. Vi får bara hoppas att pandemin vänder och vi kan fortsätta resa och då kommer nog trenden med både hemester och svemester att hålla i sig och kul att årets julklapp blev stormköket, vilket är en tydlig signal om vilken trend vi är inne i. Affärer som säljer friluftsprylar och även fiskeprylar, har vittnat om en riktigt bra försäljning under sommarmånaderna. Utifrån pandemins påverkan tror vi också att de som har fritidshus i vår kommun kommer att vistas där mer både på sin fritid men kanske även under sin arbetstid då många helt ställt om och nu jobbar digitalt och på distans.
Vilka satsningar är på gång inom besöksnäringen?
Det är många företag som satsar stora pengar på att möta den efterfrågan som finns från besökare, och även många nya företag som startar inom besöksnäringen. Nya boendeanläggningar har byggts, befintliga renoveras och byggs ut, det satsas på utbyggnader av restauranger, vi har både nya och uppdaterade lanthandlar i vår kommun. I Vilhelmina har vi många duktiga mathantverkare som ständigt utvecklar sitt utbud och sin verksamhet, och det här tillsammans gör Vilhelmina till en attraktiv plats att besöka.
Många väljer att bygga fritidshus i båda våra fjälldalgångar och här är kommunen med och satsar för att skapa möjligheter för den utvecklingen. Här handlar det om utbyggnad av fibernät, vatten och avlopp, nya detaljplaner och bygglov. Under de senaste åren har ungefär 70 bygglov för nya fritidshus beviljats årligen.
Hur ser framtidens arbetssätt ut? Digital och mobil service. Kan detta ersätta personliga möten?
Då den digitala sfären är en mycket bra möjlighet för att nå ut till potentiella besökare över hela världen och människors beteende och vanor nu är mer digitala, så jobbar Turistbyrån mycket med utveckling av digitala verktyg. Det finns oändliga möjligheter och utvecklingsområden där, men väldigt många besökare uppskattar och även efterfrågar personlig service och Vilhelmina är känd för sitt mycket goda värdskap och personliga bemötande. Säljmöjligheterna blir i det mötet mycket större och här jobbar personalen för att på bästa sätt sälja in allt det utbud som finns i vår kommun, som ovan beskrivit. Personalen jobbar även för att möta kunderna där kunderna finns, vid platser som bland annat på Stekkenjokksplatån där uppemot 100 husbilar per natt stannar, vid Inlandsbanan ankomster och ute hos våra företag och andra mötesplatser.