Vattenmätarbyte

Mellan åren 2016–2026 byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Vilhelmina kommun.

Det finns många fördelar med en fjärravläst vattenmätare. Som kund behöver du inte längre läsa av och rapportera in mätarställningen. Vi hämtar in mätvärdena automatiskt med hjälp av radiosignaler och du kommer att faktureras för din faktiska förbrukning och inte en uppskattad förbrukning som tidigare. De fjärravlästa mätarna innebär också mindre administration för Vilhelmina kommun vilket är till nytta för hela VA-kollektivet.

Den fjärravlästa mätaren signalerar vid ovanliga avvikelser och både du som fastighetsägare och Vilhelmina kommun kan i ett tidigt skede upptäcka och därmed åtgärda läckor. Det leder till färre driftstörningar och lägre kostnader.

Är din mätarplats godkänd?

Det är viktigt att du ser till att din vattenmätarplats är godkänd. För att komma åt vattenmätaren vid byte ansvarar du som fastighetsägare för att mätaren är lättåtkomlig. Vattenmätaren måste vara fast monterad i en mätarkonsol som håller fast ventiler och rör i väggen och med avstängningsventiler på båda sidor av mätaren. Om mätarplatsen saknar konsol, avstängningsventiler eller sitter på en svåråtkomlig plats behöver du åtgärda bristerna.

Innan bytet behöver du som fastighetsägare kontrollera följande:

  • Vattenmätaren ska vara monterad i en konsol som håller fast rör och ventiler i väggen.
  • Konsolen ska vara avsedd för vattenmätare och ha en skjutbar kopplingshylsa.
  • Det ska finnas fungerande avstängningsventiler före och efter mätaren. Ventilerna måste gå att stänga helt annars behöver de bytas ut innan vattenmätarbytet.
  • Väggen och golvet intill bör tåla spill och läckage av vatten.
  • Det ska vara lätt för våra tekniker att komma åt vattenmätaren och ventilerna med verktyg.
  • Mätaren får inte byggas in eller blockeras av tung utrustning eller inredning.
  • Rör och kopplingar får inte vara angripna av rost.

Vad händer om min mätarplats inte är godkänd?

I samband med bytet genomför vi först en besiktning av din mätarplats. Om du har en godkänd mätarplats och konsol med avstängningsventiler genomförs bytet direkt. Om mätarplatsen inte uppfyller kraven och vi inte kan genomföra bytet bokar vi om till en ny tid för byte längre fram. Du får information om vad du behöver åtgärda inför bytet.

Konsolidera

Konsolen gör installationen mer stabil och minskar risken för läckage under bytet. Den gör att rören inte påverkas under bytet. Konsolen ska vara avsedd för vattenmätare och vara försedd med skjutbar kopplingshylsa. I en vanlig villa ska konsolen passa mätarstorlek Q3 2,5–Q3 4 och ha 190–220 mm bygglängd.

Kontrollera avstängningsventiler

Stäng av ventilen innan mätaren (mellan mätaren och förbindelsepunkten) och öppna en kran. Om mätaren står stilla och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Gör sedan samma sak med den andra ventilen. Om ventilerna inte går att stänga helt behöver de bytas ut.

Det är viktigt att du har fungerande avstängningsventiler på båda sidor av mätaren och att det är lätt att komma åt dem om du behöver stänga av vattnet akut vid till exempel en läcka.

Om byte av avstängningsventil för inkommande vatten ska göras så behöver servisventilen till fastigheten stängas av. Detta görs med fördel under sommar och höst. Vilhelmina kommun kan också ge VVS-firmor tillstånd att stänga och öppna servisventiler efter att vi själva kontrollerat status.

Byt ut opålitlig avstängningsventil

Har du en avstängningsventil LK580, LK581 eller LK582 ska den bytas av våtrumsbehörig fackman innan Vilhelmina kommun kan utföra byte av vattenmätare. Vilhelmina kommuns montörer rör inte dessa ventiler.

Mekaniska mätare

Vi byter till fjärravlästa vattenmätare i hela kommunen under ett antal år. Innan din mätare byts ut till en fjärravläst är det viktigt att du regelbundet läser av och rapporterar din mätarställning till oss. Du kan välja att registrera mätarställningen på Mina sidor eller genom att kontakta vår kundservice.

Uppdaterad den 28 februari 2023

Kontakta administrationen för vatten och avfall

För frågor om ditt abonnemang, vattenmätare, sopkärl och fakturor samt eventuell utebliven sophämtning. 

Kundtjänst vatten och avfall
Maria Danielsson
0940-140 50
vva(at)vilhelmina.se

Avfall och återvinning
Anna Brunned
0940-140 80
anna.brunned(at)vilhelmina.se

Vatten och avlopp
Magnus Johansson
0940-140 67
magnus.johansson(at)vilhelmina.se

Samhällsbyggnadschef
Sören Hagenvald
0940-140 66
soren.hagenvald(at)vilhelmina.se

Kontakt, byte av vattenmätare

Vid byte av vattenmätare, kontakta:

Drifttekniker
070-286 31 03

Vatten och avlopp
Magnus Johansson
0940-140 67
magnus.johansson(at)vilhelmina.se