E-tjänst öppnar dörrar för dialog

Kan en ny e-tjänst vara det som stärker samarbetet mellan företagarna och Vilhelmina kommun? Det tror Rebecca Hansson, vice ordförande i Företagarna Vilhelmina, och menar att många problem bottnar i missförstånd.

Förra veckan lanserade Vilhelmina kommun en ny e-tjänst för att anmäla osund kommunal konkurrens. En verksamhet inom kommunen kan konkurrera med ett företag på ett sätt som hämmar en effektiv konkurrens, och det är nu möjligt för företagare och privatpersoner att flagga detta. Syftet är att kommunen och företagarna ska föra en dialog kring hur samarbetet kan fungera bättre. Rebecca Hansson, vice ordförande i Företagarna Vilhelmina och VD för egna företaget SES Nordic, tycker att detta är en bra funktion att öppna upp för dialog. 

Företagarna i Vilhelmina vill se en bättre kommunikation med Näringslivskontoret och vill arbeta för ett bättre samarbete. Denna tjänst är ett bra steg på vägen. 

- Det sker lätt missförstånd, till exempel om konkurrens, och genom att kunna föra en diskussion kring detta kommer vi att komma långt, menar Rebecca. Men, jag tror inte att konkurrens är ett så stort problem som många tror. 

Rebecca menar att mycket handlar om attityder och anser att med goda attityder gentemot varandra kommer kommun och företagare att komma långt tillsammans. Näringslivskontoret finns med syftet att stötta företagarna, men det är svårt att nå ut med tydlig information. 

- Det är viktigt för företagarna att dela med sig av sina synpunkter, samtidigt som kommunen måste få en chans att bemöta de åsikter som företagarna har, menar Rebecca. 

Uppdaterad den 29 november 2022