Nödvatten och nödvattenplan

Om det vanliga dricksvattnet slutar fungera, behöver vattnet distribueras på andra sätt. Vilhelmina kommuns nödvattenplan finns för att säkerställa att invånare och samhällsviktiga verksamheter får tillgång till vatten vid en allvarlig störning i vattenförsörjningen.

Det här gäller vid en vattenkris

Om det vanliga dricksvattnet inte fungerar, till exempel på grund av ett långvarigt strömavbrott, tekniskt fel eller sabotage, träder kommunens nödvattenplan i kraft. Planen beskriver hur kommunen ska agera och vad du som invånare behöver känna till.

Viktigt att veta:

Som privatperson i Vilhelmina kommun kan du inte räkna med att få nödvatten förrän efter 24 timmar.
För våra samhällsviktiga verksamheter, som vård och omsorg, gäller 12 timmar.

Nödvattnet är endast avsett för dryck och matlagning – inte för hygien, disk eller toalettspolning. Vid behov hänvisas du till exempelvis sjövatten, regnvatten eller snö.

Det betyder att du själv ansvarar för att ha tillgång till vatten hemma för att klara dig under det första dygnet, men gärna längre. En god hemberedskap är avgörande i en kris. Enligt MSB bör varje hushåll kunna klara sig utan samhällets hjälp i minst en vecka.

Så mycket vatten behöver du

Livsmedelsverket rekommenderar att varje person har minst 3–5 liter vatten per dygn för att klara grundläggande behov som att dricka och laga mat. För hushåll med barn, äldre eller husdjur kan behovet vara större.

Förvara vatten hemma – så gör du:

  • Fyll rena plastdunkar eller PET-flaskor med kallt dricksvatten.
  • Förvara vattnet mörkt och svalt, gärna i källare eller skafferi.
  • Byt ut vattnet var sjätte månad.
  • Märk dunkarna med datum.

Tänk även på att du kan spara vatten i badkar, hinkar eller andra kärl om du i förväg får veta att en avstängning är på väg.

När nödvatten distribueras

Om en störning varar längre än 24 timmar kommer kommunen att börja distribuera nödvatten till allmänheten via särskilda utdelningsplatser. Information om var dessa platser finns och hur utdelningen sker ges då via:

Vid en kris kan ordinarie informationskanaler vara ur funktion. Därför är det viktigt att följa krisinformation.se och Sveriges Radio P4 Västerbotten för aktuell information.

Nödvattenplanen tar höjd för de tre första dygnen i en vattenkris. Vid längre störningar kan fler insatser och prioriteringar tillkomma, till exempel för hygien.

Om vattnet är otjänligt men går att koka

Vid vissa störningar, som mikrobiologisk förorening, kan kranvattnet fortfarande användas efter kokning. I dessa fall förväntas hushåll att själva hantera behovet av dricksvatten och koka det.

Nödvatten distribueras i första hand när det inte går att lösa situationen genom kokning.

Nödvattenplanen i sin helhet

Här kan du se Vilhelmina kommuns nödvattenplan som PDF

Uppdaterad den 9 juli 2025

Kontakta administrationen för vatten och avfall

För frågor om ditt abonnemang, vattenmätare, sopkärl och fakturor samt eventuell utebliven sophämtning. 

Kundtjänst vatten och avfall
Maria Danielsson
0940-140 50
vva(at)vilhelmina.se

Avfall och återvinning
Anna Brunned
0940-140 80
anna.brunned(at)vilhelmina.se

Vatten och avlopp
Per Hjelm
0940-140 67
per.hjelm(at)vilhelmina.se

Samhällsbyggnadschef
Maria Philipsson
0940-140 66
maria.philipsson(at)vilhelmina.se