Informationspunkter – Var med och påverka!

Vilhelmina kommun arbetar för att ta fram informationspunkter och du har möjlighet att bestämma var! Hjälp oss hitta bra platser där du som medborgare kan ta del av information under en samhällsstörning och delta i en utlottning av en krislåda värde ca 2 500 kr.

I händelse av en kris är det viktigt att information når alla i kommunen. Så långt som möjligt kommer ordinarie kommunikationsvägar att användas som kommunens webbplats. Vid extremväder och elavbrott kan svårighet att ringa larmcentralen via 112 eller söka information via telefonen uppstå. Det är då viktigt att planera för andra sätt att kunna nå ut med information. När kommunens ordinarie kontaktvägar inte längre fungerar kan kommunen aktivera informationspunkter som du kan söka dig till för att ge och ta emot information.

Informationspunkt

En informationspunkt är en fysisk plats i kommunen där kommunen kan delge och ta emot information i händelser där vi inte kan använda våra vanliga kontaktvägar. En informationspunkt kan exempelvis vara en byaförening, ett bibliotek eller en anslagstavla vid en korsning där många passerar. När en kris inträffar - oavsett om det är en naturkatastrof, ett tekniskt fel eller en annan kris - blir informationspunkter en viktig tillgång. Genom att vara förberedda och informerade kan vi alla bidra till att hjälpa varandra och hantera kriser på bästa möjliga sätt.

Delta i utlottning

Vi behöver din hjälp med att fastställa våra informationspunkter. Svara senast den 30 september för att delta i en fin krislåda värde 2 500 kr.

Vart ska informationspunkter finnas i Vilhelmina kommun?

Här kan du söka information vid en kris när ordinarie kanaler fungerar:

• Gå in på kommunens webbplats eller Facebook
  • Lyssna på Sveriges Radio P4 lokalkanalen. Lyssna på bilradion om du saknar annan radio.
  • Håll kontakt med dina grannar och se till så att de också klarar sig.
  • Ringa det nationella säkerhetsnummret 113 13
  • Media (nyhetsmedia eller sociala medier - OBS. var källkritisk!)
  • Informations- och trygghetspunkter (under etablering i Vilhelmina kommun)
  • Kommunens växel

För mer information från myndigheter, länsstyrelser, kommuner och andra ansvariga följ länkarna nedan!

Krisinformation
Länsstyrelsen i Västerbotten
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Uppdaterad den 20 september 2024