Samtycker du till att vi placerar en statistikkaka i din webbläsare i syfte att löpande förbättra vår webbplats? Om du inte samtycker kan du fortsätta att använda vilhelmina.se som vanligt.
Från och med nu gäller nya rutiner för att lämna avfall på någon av kommunens återvinningscentraler. Det är därför hög tid att säkerställa att du som företag har all information du behöver och att du har fått ett kundkort hos oss. Detta gäller oavsett vilken av våra återvinningscentraler du ska besöka.
Vi inför nu nya rutiner för företag, föreningar och organisationer som vill besöka någon av våra tre återvinningscentraler, ÅVC. Omställningen börjar att gälla 1 juni och gäller alla. Vi vill med detta säkerställa att vi inom kommunen uppfyller alla krav som vi har på oss. Men också att ni som verksamhet enkelt kan bli av med ert avfall.
Att få lämna avfall på kommunens ÅVCer är ingen självklarhet, utan är ett politiskt beslut för att hjälpa kommunens företagare. Men detta innebär också att jag har ett uppdraget att säkerställa att vi som privatpersoner inte betalar för företagens avfall.
Varje verksamhet ska ha ett kund/vågkort. Det underlättar då för vår personal att se så att rätt kund debiteras. Möjligheten att få besöka ÅVC ingår i grundavgiften som alla verksamheter betalar. Behöver du ett nytt, eller fler kort? Kontakta oss så vi hjälper dig.
Vad innebär detta då, nu i förhållande till tidigare?
Skillnaderna är inte så stora, men vi kommer på ÅVCn att arbeta mer aktivt med att säkerställa att avfall som kommer in debiteras på rätt sätt. Det innebär att du alltid ska söka upp vår personal och säga till att du är på plats. Tillsammans kommer ni att skapa ett fakturaunderlag med information om den uppskattade mängderna avfall som ni kommer in med.
Vi kommer bland annat att säkerställa att du har anmält och att du tar med dig de dokumenten som behövs för att kunna lämna in farligt avfall och el-avfall. Detta är inget nytt i Sverige, men vi har varit dåliga på att följa upp era registreringar. Därför kommer vi nu att begära utskrifter på anmälningar, som ni tar med när ni lämnar avfallet. Länkar och information om hur man ska göra finns på vår hemsida.
Vi kommer också jobba med att avfallet ska lämnas i genomskinliga säckar. Personalen kan komma att be dig öppna upp lådor och säckar som man inte kan se igenom.
Vi nyttjar samma kort för att registrera närvara på Vilhelmina återvinningscentral, samt för att visa upp manuellt vid Dikanäs och Saxnäs´s återvinningscentraler.
Vid enskilda fraktioner över 50 kg kan du väga in ditt avfall. Se tabell vid vågen över vilka fraktioner som är möjliga att lämna. Väg in och kontakta personalen för mera information om vart du kan tömma av ditt avfall.
Har du fått information från oss om ett kundkort som du inte hittar? Det är viktigt att vi hjälps åt att spärra kundkort som inte används.
Kontakta oss för att avsluta, och vid behov beställa ett ersättningskort.
För dig som har flera fraktioner med dig i bilen, eller på släpet.
Använder koden 99 på vågen i Vilhelmina. I Dikanäs och Saxnäs kontaktar du direkt vår personal.
Du kontaktar därefter personalen på rampen och tillsammans skapar ni en uppskattad mängd av avfallet du har med dig.
Efter att du lämnat ditt avfall väger du ut dig på vågen. På så sätt "avslutas" ditt besök på återvinningscentralen.
Tillsammans med personalen kommer ni att fylla i ett fakturaunderlag där ni anger den uppskattade mängden avfall.
Avfallet ska sorteras vid lastningen och hållas särskilt hela vågen till ÅVC. Detta underlättar i nästa steg.
För att se vilka fraktioner vi tar emot och hur det ska sorteras ber vi dig att läsa i vår taxa. Där hittar ni vilka fraktioner vi kan ta emot och vad varje fraktion kostar.
Om avfallet inte är sorterat kommer vi inte att kunna ta emot det. Det innebär att ni blir tvungna att ta med avfallet tillbaka. Vi har inte möjligheten att sälja tjänsten för sortering. Kontakta i sådant fall entreprenörer inom avfallsbranschen.
För dig som har flera fraktioner med dig i bilen, eller på släpet.
Använder koden 99 på vågen i Vilhelmina. I Dikanäs och Saxnäs kontaktar du direkt vår personal.
Du kontaktar därefter personalen på rampen och tillsammans skapar ni en uppskattad mängd av avfallet du har med dig.
Efter att du lämnat ditt avfall väger du ut dig på vågen. På så sätt "avslutas" ditt besök på återvinningscentralen.
Nej, vi på kommunen är bara en aktör bland många inom avfallbranschen. Detta är ett politiskt beslut och kan i framtiden eventuellt ändras.
Du kan söka på internet efter företag som är verksamma inom avfallsbranschen.
Vi försöker nå er alla via någon av alla informationskanaler som finns.
Vilhelmina kommun har bjudit in till 4 informationsträffar, under april, för att berätta mera om våra nya reglera och krav på dig som verksamhetsutövare.
Informerat om träffarna i Näringslivsnytt, nyhetsbrev från näringsenheten som går ut via epost till företag och organisationer som anmält sitt intresse.
Annons i Vilhelmina Aktuell.
Kommunens egen hemsida.
Kommunens plattsform för sociala medier.
Nu informerar vi på många olika sätt för att se så att så många som möjligt hittar informationen om nya regler och krav. Men sprid gärna ordet, så att fler nås med rätt information.
Information i Näringslivsnytt om nya regler och länk till denna sidan.
Annons i annonsbladet Vilhelmina Aktuellt med hänvisning till denna sidan.
Utskick till kunder som redan idag har kundkort/vågkort på Vilhelmina ÅVC
Du kan vid invägning på vågen, eller i kontakt med vår personal, ange vilken referens som ska stå på fakturan.
Om ni har flera verksamheter kan det vara till fördel att använda flera olika kort istället. Detta för att underlätta arbetet för oss alla. kontakta oss gärna vid frågor.