Samtycker du till att vi placerar en statistikkaka i din webbläsare i syfte att löpande förbättra vår webbplats? Om du inte samtycker kan du fortsätta att använda vilhelmina.se som vanligt.
Vilhelmina kommun skapar redan nu förutsättningar för framtidens avfallshantering. I arbetet ingår att kommunfullmäktige har beslutat att införa en avfallstjänst för alla fritidshus inom hela kommunen. Vi kommer också införa krav på sortering av mat- och restavfall.
Du som nyttjar din bostad som fritidshus kommer under 2024 att automatiskt anslutas till vår nya tjänst för att lämna ditt sorterade mat- och restavfall vid en central uppsamlingsstation, CUS. Dessa uppsamlingsstationer kommer att placeras ut på flera platser inom kommunen, och ersätter på så sätt de tjänster som hittills har funnits för hushållsavfallet.
Vid årsskiftet avslutas därför möjligheten att lämna avfall i betalsäckar vid någon av våra mottagningsplatser inom kommunen eller på våra återvinningscentraler. Lika så avslutas tömning av ditt fritidshuskärl vid fastighetsgränsen* om du inte meddelar oss något annat.
Information skickas ut till dig som fastighetsägare under vintern, varefter som införandet sker inom kommunen. Har du inte fått något brev framåt våren, kontakta oss för att säkerställa att vi har rätt kontaktuppgifter till dig.
Sortering av matavfall
Det är samma krav på sortering av mat- och restavfallet för dig som fritidshusägare, som för den som bor permanent inom kommunen.
Vi ber dig därför att hämta påsar och börja sortera redan vid ditt nästa besök i fritidsbostaden. Läs mera omsortering av matavfall här.
Sortering av förpackningar
Förpackningar och tidningar fortsätter du att sortera och lämna på samma sätt som idag. Det är ett krav och samtidigt till fördel när vi ska minska mängden avfall.
Vilhelmina kommun blir ansvarig för förpackningsinsamlingen från och med 1/1 2024. Vi bygger därför just nu om alla och bygger även ny återvinningstationer inom kommunen.
Information till dina hyresgäster
Det är viktigt att du som fastighetsägare upplyser dina besökare och hyresgäster om kravet på sortering. Skriv gärna ut informationen som du enkelt kan delge alla inför ankomst, och sätt upp den vid diskbänken och på andra ställen i bostaden.
Från och med nu kommer alla slambrunnar att få en bestämd tömningsintervall. Det är ni som fastighetsägare, eller nyttjanderättshavare, som har ansvar för er egen avloppsanläggning. Det gör att ni inför ert beslut om önskad tömningsintervall tar i beaktning vilken form av anläggning ni har och hur gammal den är. Lika så hur ofta ni besöker bostaden, och om ni även hyr ut den, samt hur många bäddar som finns totalt.
Slamtömningsintervallen kan ändras av dig vid behov, men som längst är det fyra (4) år mellan varje gång. Du anger i ditt renhållningsabonnemang vilken tömningsintervall du önskar. Därefter kontaktar oss enkelt för byte av intervall och vid beställning av både akuta tömningar.
Alla som bor permanent ett nytt avfallskärl utplacerat vid sin fastighetsgräns. Som fritidshusägare kan du också välja* eget kärl. Ange det då på det renhållningsabonnemang som skickats ut till dig eller fyll i vår e-tjänst här ovan. Du kan alltid kontakta vår kundtjänst för hjälp med dina tjänster.
I Vilhelmina och dess närhet
Det nya kärlet har en storlek av 240 liter. 100 liter av dessa är för ditt matavfall och resterande till ditt restavfall. Kärlet kommer kommunen att äga och underhålla.
I fjälldalarna
Det nya bruna kärlet har en storlek av 140 liter och är till för det sorterade matavfallet.
Man fortsätter att använda det gröna kärlet som man redan har för sitt sorterade restavfall. Kommunen kommer att köpa de gröna kärlen mot en fastställd ersättning som betalas ut via kreditering på din faktura. Kärlen kommer därefter att ägas och underhållas av kommunen.
Kompostering
Hemkompostering är tillåtet. Du gör din anmälan till Miljö-och byggnadsförvaltningen enkelt i vår e-tjänst. Läs mera om kompostering och andra dispenser här.
Ditt gamla kärl
Det kärl som du eventuellt nyttjar idag är ditt. Du kan välja att använda kärlet för exempelvis uppsamling av vatten. Du kan även lämna kärlet på återvinningscentralen, så att det kan blir nya kärl.
Vilhelmina kommun beslutade under 2023 att alla bostäder inom kommunen ska ingå i vårt renhållningsansvar. Det innebär att vi skickar ut brev till dig som tidigare inte har debiteras för renhållning vid din bostad.
Vad är skillnaden?
Politiken beslutade 2008 om att befria vissa områden inom kommunen från kravet att lämna avfall. Detta beslut har nu upphört och nya föreskrifter är antagna under 2023.
Vad är en bostad?
Vi har gått igenom kommunens alla fastigheter och tagit fram information om alla bostäder som finns.
En bostad är en byggnad som enligt Lantmäteriet är, eller har varit, en bostad. På fastigheten kan det finnas en eller flera bostäder. Varje bostad debiteras då enskilt från varandra.
I samband med nya bygglov anger den sökande vad byggnadens ändamål är, vilket sedan registreras hos Lantmäteriet i samband med slutbeskedet beviljats.
Används inte byggnaden som bostad?
Du kan enkelt söka om uppehåll i hämtning på din bostad om den inte används under en längre period. Ansökan kan du göra digitalt och gäller för en tidsperiod upp till sex år.
Om byggnaden är helt tömd kan du söka om befrielsen från skyldigheten att lämna avfall till kommunen. Du bifogar då fotografier för att visa att det inte finns något löst avfall att lämna till till exempel den kommunala återvinningscentralen.
Du hittar mera information om våra dispenser och undantag här.
Om byggnaden är i så dåligt skick att den inte kan nyttjas, eller att den kan skada någon, finns krav på rivning. Läs mera här.
Kan jag ändra bostadstyp?
Att ändra byggnadstyp är inte bara att göra. Det kan krävas bygglov för ändrad användning. Byggnadstypen ligger till grund både för bland annat både skattetaxering och byggrättigheter.
Renhållningstaxan beslutas av kommunfullmäktige och ska finansiera omhändertagande, transporter och behandling av det avfall som uppstår inom kommunen.
Grundavgift debiteras alltid samtliga bostäder. På din fastighet kan du ha en eller flera bostäder registrerade.
Kostnaden för anslutningen till den centrala uppsamlingsstationen är en årlig avgift och inkluderar både det sorterade mat- och restavfallet.
Vid eget kärl* betalar du en årlig avgift för hämtningen och vid tömning debiteras vikten av avfallet.